zondag 26 mei 2013

Lampenkappen Bekleden

Kort nadat ik getrouwd ben ben ik begonnen met mijn eigen lampenkappen te bekleden. Op die manier ben je niet afhankelijk van wat er in de mode is of van wat er in de winkel ligt.
Ik heb toen op Zuidplein in een kleine hobbyzaak wat frames gekocht in verschillende maten.Let er wel op dat de maat en het model bij de voet past tenzij je van `bijzondere` combinaties houdt. Zulke frames kun je keer op keer gebruiken.



Soms kun je ook op rommelmarkten bruikbare lampenkappen tegen komen. Je moet dan goed op de constructie letten. Tegenwoordig heb je veel kappen met steunen naar de fitting en een ring boven en onder maar geen verbinding tussen de boven en onder ring. De stevigheid wordt in zulke gevallen bereikt door karton of plastic. Voor het zelf bekleden heb je aan zulke kappen niets tenzij je er stof overheen wilt plakken maar ik weet niet of dat mooi zal doorschijnen. Vooral als de kap in eerste instantie al bewerkt was.

Ik heb ooit op de babykamer de kap met een lief bloemen stofje bekleed en dezelfde kap later in de woonkamer met weer een ander stofje gebruikt.

Onderstaand lampje heb ik op een rommelmarkt gekocht. Het kapje zat er al op maar had een ander stofje. Ik heb speciaal een stofje gekocht waarvan ik vond dat het goed bij het behang paste. Dit kapje loopt erg schuin. Dat betekent dat je veel stof nodig hebt en veel " afval" overhoudt maar dat kun je dan weer voor een patchwork projectje gebruiken.



Ik heb er geen patroon voor maar rol de frame zo strak mogelijk in de stof. Daarna probeer ik de stof om het frame min of meer vast te spelden en knip ik het grootste gedeelte van de overtollig stof weg. Bij het vastnaaien blijf je knippen en oprekken en je moet proberen de stof zo dicht mogelijk bij het frame te houden dus geen grote naadtoeslagen. Als het lampje brandt wil je geen randen overtollige stof zien zitten ik tenminste niet.
Als je de stof rondom vast gezet hebt sluit je de stof van onder naar boven. Hier krijg je dus wel wat naadtoeslag maar probeer de randen mooi recht te krijgen. Helemaal ideaal is het als die naad net bij zo´n verbinding tussen en onder en bovenring komt maar dat is vaak een utopie.

Onderstaande lamp is gedegradeerd tot de slaapkamer



Hij staat daar omdat er een scheur in de voet zit en de kap scheef is en niemand hem daar zal zien behalve intimi. 
Voor die kap heb ik toen der tijd een heel leuk stofje gevonden met takjes erop die precies paste bij de takjes op de voet.Op de foto kun je zien dat het belangrijk is om de stof netjes om het frame heen te naaien. Elke verdikking zie je.
Die snoeren die je ziet hangen zijn geen design accenten maar snoeren die manlief bevestigd heeft om de ontvangst van zijn radio te verbeteren. Ze lopen naar de gordijnroede. Ik mag er absoluut NIET aankomen! Telkens als de ontvangst minder is vraagt hij " ben je weer aan het afstoffen geweest?" 
Deze kap zal waarschijnlijk niet hergebruikt worden. Ik denk niet dat ik hem nog mooi recht zal kunnen krijgen.

Als laatste heb ik nog deze staan



Deze heb ik eerlijk gezegd een beetje afgeraffeld. Ik had niet genoeg stof om de " draai" te maken dus heb ik hem hier en daar geplooid en als je bovenin kijkt zie je dat de stof aan de binnenkant niet netjes weggewerkt is. Ik heb hem bekleed met een stuk ongebleekt katoen dat ik gebruik voor de achterkant van quilts. Grote kans dat ik de stof een keer los haal en een ander stofje er op maak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten